U bent hier

I Pin Ke

Gevestigd: 
Zilverlindestraat 6, Tilburg
Bezocht: 
November 2016

Chinese restaurants zijn niet kinderachtig als het gaat om hoeveelheden. Voor I Pin Ke staat voedselverspilling wel degelijk op de agenda. Men vraagt aan klanten of ze overgebleven voedsel mee naar huis willen nemen.

In China is het overigens veel gebruikelijker om dit te doen dan in Nederland. Veel Chinese restaurants hebben standaard ook bakjes klaarstaan waarin klanten de restjes zelf kunnen inpakken. Ook in Nederlandse restaurants in de Randstad die op een Chinese doelgroep zijn gericht, gebeurt dit al veel.

I Pin Ke merkt een duidelijk verschil tussen oudere en jongere mensen. Jongere mensen hebben er minder snel een probleem mee om voedsel in doggy bags mee te nemen. Voor oudere mensen spelen status en uitstraling vermoedelijk mee: mensen zijn bang voor gezichtsverlies als ze voedsel mee naar huis nemen.

Het hergebruiken van voedsel ligt wat lastiger. I Pin Ke wil haar klanten vers voedsel voorzetten, waardoor aan het eind van de dag toch veel resten moeten worden weggegooid.

Het restaurant zou meer tegen voedselverspilling willen doen, maar de wet werpt belemmeringen op. Voorheen was er een schillenboer waaraan men restjes kon meegeven, maar dit is sinds de varkenspest volgens hen niet meer toegestaan. Daarnaast maakt het personeel mee dat daklozen vragen of ze restjes mogen hebben. Men weet eerlijk gezegd niet goed hoe hiermee om te gaan. Ook hier zijn er wettelijke (en ethische) belemmeringen.